Synlab tervisesportlase pakett

25 jaanuar

Mäletate kui rääkisin, et soetasin Ilumessilt hea hinnaga tervisesportlase paketi. Kahjuks ma sügisel vereanalüüse andma ei jõudnud, aga siiski lasin enda veeni aasta alguses torkida. Sain juurde veel ka laboriarsti konsultatsiooni, kus rääkisime minu tulemustest. Ausaltöeldes polnud seal väga palju rääkida, sest üldiselt olid kõik nädud normis, aga mõni koht kriipis silma ja ka minu tervist. 










Mis tervisesportlase pakett endast üldse kujutab?


Pakett koosneb 12 analüüsist, mille tulemused aitavad saada ülevaadet organismi hetkeseisust.


  • Milline on minu üldine tervislik seisund?
  • Kas minu immuunsüsteem on tugev?
  • Milline on minu füüsilise koormuse mõju organismile, sh südamele ja neerutalitusele?
  • Ega mul pole mõnda varjatud terviseprobleemi?
  • Kas minu energiavarud on piisavad?
  • Ega minu treeningkoormus pole liiga suur?
  • Kas mu lihased saavad treeningujärgselt piisavalt puhkust?
  • Millised on minu organismi mineraalainete ja D-vitamiini varud?


Teen siis enda tulemustest teile ka ülevaate.
  • Hemogramm 
Üldine ülevaade organismi seisundist

Näitab immuunsüsteemi seisundit
Näitab vere hapnikutranspordivõimet
Näitab organismi vedeliku tasakaalu olekut


Hemogramm oli üldiselt korras. Hemoglobiin võiks olla natuke kõrgem, aga oma ferritiini taset arvestades, on see isegi hästi.  Natuke suurem oli monotsüütide arv võib viidata just põetud viirushaigusele või mingile väikesele põletikule kehas, kuid õnneks on see ainult tibake üle normi ja muretsemiseks põhjust pole. 

1. Hemoglobiin - 122g/l (ref. väärtus 118-150) 
Hemoglobiin on erütrotsüütides rauda sisaldav valguline ühend, mille ülesandeks on hapniku transport kopsudest kudedesse. Madal hemoglobiini väärtus viitab aneemia tekkele ehk rauapuudusele.  
Viimasel korral verd andes näitas hemoglobiin oli väärtus isegi 130, aga nüüd pean veidikeseks veredoonorluse kõrvale jätma. 

2. Hematokrit 37,3% (ref. 37,0-47,0)  Näitab, kui suure osa verest moodustavad punalibled. Madalad väärtused viitavad aneemiale. No minu väärtus on seal viimase piiri peal, seega pole väga rõõmustada.

3. Leukotsüüdid 4,2 E9/L (ref. 4,1-9,4)  Leukotsüüdid (WBC) on vere valgelibled mille peaülesanne on osalemine erinevates põletikureaktsioonides. Valgeliblede teke suureneb organismis eeskätt bakteriaalsete põletike korral, seega tõuseb veres valgeliblede hulk. Mõningate viirushaiguste korral väheneb valgeliblede hulk alla referentsväärtuse. 

4. Erütrotsüüdid 4,21 E12/L (ref. 4,00-5,10)  Erütrotsüütide arv on oluline näitaja (koos hemoglobiini ja hematokritiga) aneemiate diagnostikas. Väärtused on vähenenud aneemiate korral

5. MCV 88,6 fl (ref. 82,0-99,0) Näitab punaliblede mahtu ehk suurust.

6. MCH 29,0 pg (ref.28,0-36,0)  Näitab, kui palju sisaldab üks punalible hemoglobiini. Minu väärtus on madal, kuna hemoglobiin on ise ka madalamapoolne. 

7. Trombotsüüdide suhtarv 189 E9/l (ref. 150-450) Osalevad hüübimisprotsessis. Kui neid on liiga vähe (trombotsütopeenia), tekib tavalisest kergemini ninaverejooks või mõni muu verejooks.

8. Neutrofiilide suhtarv 52,0% (ref. 40,0-80,0) 

9.Eosinofiilide suhtarv 2,4% (ref. 1,0-5,0) 


10. Basofiilide suhtarv 0,2% (ref. 0,0-1,0)


11. Monotsüüdid suhtarv 11,6% (ref. 1,0-11,0) Viitab põletikulisele protsessile.

12. Lümfotsüütide suhtarv 33,8% (ref. 20,0-45,0)


13. Neutrofiilide arv 2,2 E9/L (ref. 1,50-6,70)

14.Eosinofiilide arv 0,1 E9/L (ref. 0,03-0,44)

15. Basofiilide arv 0,0 E9/L (ref. 0,0-0,10)

16. Monotsüütide arv 0,5 E9/L (0,2-0,80)

17. Lümfotsüütide arv 1,4 E9/L (1,3-3,6) 


  • Ferritiin 11,3 µg (10-150) Nagu näha on mu rauavarud otsakorral. Arst käskis hakata juurde võtma raua preparaate ja doonorluse mõneks hetkeks unustada. Kuna naistel on ka veel igakuine verekaotus niigi, on väga oluline, et rauda oleks organismis piisavalt. Raud on organismile vajalik hemoglobiini sünteesiks, et tagada eluks vajaliku hapniku transport kudedesse. Raud on organismis oluline rakkude kasvu ja arengu reguleerija, vajalik südame-, lihaskoe- ja närvikoe talitluseks. Ferritiin on latentse rauapuuduse tundlik marker, sisaldus veres väheneb juba enne aneemia teket rauapuuduse varajases järgus ja koos punavere indeksite muutustega (näha hemogrammi analüüsist) viitab aneemia tekke võimalusele.
  • C-reaktiivne valk 0,12 mg/l (ref. <5) Tundlik põletiku ja südame-veresoonkonna haiguste riski marker.
  • Glükoos 4,7 mmol/l (ref. 4,1-6,1) Glükoos ehk veresuhkur on organismi peamine energiaallikas. Kõrged väärtused viitavad suhkruhaigusele ehk diabeedile. Madalad väärtused võivad esineda, kui toiduga saadud süsivesikute kogus ei ole füüsilisele koormusele piisav.
  • Aspartaadi aminotransferaas (ASAT) 35 U/l (<32)
  • Kreatiini kinaas 234 U/l (<192)  
ASAT-i mõõdukas tõus koos kreatiini kinaasi (vt eraldi kirjeldust) tõusuga võib esineda väga tugeva füüsilise koormuse või lihastraumade korral. Kreatiniini kõrged väärtused viitavad suurele lihasmassile, tugevale füüsilisele koormusele ja neerukahjustusele. Oluline on teada, et liha söömine kuni 7h enne verevõttu võib väärtust mõjutada ca 10% võrra.
Ehk sellest saab kohe järeldada, et teen treeningkoormus on suhteliselt suur. Siiski peaks neid näitusid analüüsima koos teiste näitajatega, nt uurea ja kreatiniin.

  • Kreatiniin 72 µmol/l (ref. 45-84) Tekkiva kreatiniini kogus on otseselt sõltuv lihasmassi suurusest. Kreatiniin seerumis aitab hinnata neerude töö intensiivsust. 
  • Uurea 4,8 mmol/l (ref. <8,2) Näitab, kui hästi sa treeningutest taastud ja kas neerud suudavad söödud valgukogusega toime tulla. Kõrgetel väärtustel võib viidata lihaskonda kahjustanud treeningutele.Madalad uurea väärtused viitavad nälgimisele, valguvaesele toidule, raskele maksakahjustusele jm. Minul paistab olevat kõik täitsa okei. 
  • Kolesterool 3,9 mmol/l (<5).  Näete, müüdi, et iga päev muna süües on kolesterool kõrge, olen ma juba murdnud! Minu kolesteroolinäit on enam kui normis. 
  • Kaltsium 2,46 mmol/l (2,15-2,6) Üle normi olev näit võib viidata luude hõrenemisele. Alla normi jääv näit võib viidata D-vitamiini puudusele.
  • Magneesium 0,77 mmol/l (0,53-1,11)  Magneesiumivaegus põhjustab lihasnõrkust ja krambivalmidust. Efektiivseks treeninguks on vajalik küllaldane magneesiumisisaldus organismis. Kuigi suvel krambitasin pikkade maratonitrennide ja jalgadel olevate pikkade tööpäevade pärast jalgu, siis nüüd on kõik korras. Ja seda näitab ka analüüs, sest magneesiumit oman täitsa piisavalt!.
  • VITAMIIN D 65,2 nmol/l (>75) Mõjutab valgu sünteesi lihases, mis omakorda annab lihasele suuruse, jõu, reaktsiooniaja, koordinatsiooni ja vastupidavuse. Viimane kord vereproovi andes, oli mu D-vitamiini tase veres 37 nmol/l, seega on see isegi teinud väga hea hüppe. Arst soovitas teha läbi profülaktika mõttes D-vitamiinikuuri. Õnneks võtan iHerbist tellitud 10 000 IU D-vitamiini. :)

Kokkuvõte:

RAUD! RAUD! RAUD! 

Ilmselgelt on rauapuudus mu üks peamisi probleeme,  millega pean hakkama tegelema. 

Rauapuuduse sümptomid: 
  •  Nahk ja limaskest on kahvatud - olen tõesti hästi kahvatu nahaga.
  •  Oled väsinud ja kõigest tüdinenud - hetkel ma nii väsinud pole, aga vahepeal oli küll kõigest ja kõigist tüdimus peal. Tahtsin ainult ennast kerra tõmmata ja päev otsa pikutada.
  •  Kannatad alatihti peavalu- Peavalusid pole mul pikka aega olnud... ptüi-ptüi-ptüi
  •  Küüned on muutunud hapraks ja juuksed langevad välja- Juuksekarvad on IGALPOOL. Kraanikausis, põrandal, laua peal. See on kohutav.
  •  Lihased on nõrgad ja kipuvad kergesti valutama- Valutavad nad järgmine päev peale trenni küll, aga see pigem normaalsete raskuste tõttu.
  •  Kõht on kinni, kuigi sööd kiudainerikast toitu. - Kõht on kinni, KOGUAEG! Aitab ainult varahommikune kange kohv tühja kõhu peale.
  •  Raske on millelegi keskenduda. - Õppimisele on eriti raske keskenduda :D :D 
  •  Hakkad väikesegi pingutuse korral hingeldama.- seda õnneks pole
  •  Lõhed tulevad suunurkadesse.- neid kohtan ma harva :D
Rauda sisaldavad toidud:

  • Punane liha
  •  Veretoidud
  •  Maks, süda, neerud
  •  Muna
  •  Oad
  • Spinat jt rohelised lehtköögiviljad
  • Meliss
  •  Maasikad
  •  Mustsõstrad
Kindlasti tuleks ka meeles pidada seda, et raud imendub paremini koos piisava C-vitamiiniga.


Kui tahad ka enda verest samasugust analüüsi, siis külasta Synlabi kodulehekülge. Test maksis 36 eurot ja vajadusel saab juurde võtta ka laboriarsti konsultatsiooni.

Mina soovin teile hoopis positiivset meelt ja hoidke oma tervist, eks!!





You Might Also Like

3 kommentaari

  1. Jeeee... Ma pole ainukene tervisesportlane, kellele öeldi, et rohkem rauda! Mitte et see rõõmustamist väärt oleks, et sul rauapuudus on. Ma sain selle diagnoosi aasta lõpus. Aga minu näitajad olid veel kehvemad, hemoglobiin 91 ja ferritiin 4,5. Ise ei osanud seda kahtlustada, kuigi olin pahur ja keskendumisvõime kadus ja jooksmine oli nii raske ja olin nii aeglane. Varasemalt on mul alati väga kõrge hemoglobiin olnud. Nüüd krõbistan Retaferi ja elu on kohe ilusam ja jooksmine kergem. Kõik tervisesportlased vereanalüüse andma! Tervis on kõige tähtsam! ;)

    VastaKustuta
  2. Kui palju sa päevas valku tarbid (g/kg kohta)? Paljudel paneb ka liigne valk kõhu kinni, olen seda ka ise täheldanud. Hea meelega loeksin ka lausa postitust su makrode jagunemisest. Ei pea grammi täpsusega neid avaldama, aga üleüldiselt ehk mingid vahemikud - et millist lähenemist sa pooldad :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mina tarbin valku päeval umbes 1,3-1,4g/kg :)
      Makrode jagunemisest teen kindlasti postituse! :)

      Kustuta

Subscribe